Ta spletna stran hrani piškotke, da bi vam zagotovili boljšo uporabniško izkušnjo in popolno funkcionalnost te strani.

Analitične piškotke uporabljamo s storitvijo Google Analytics, samo z vašo privolitvijo. Sprejemam Zavrnitev Več informacij

ponedeljek, 13. september 2021

Napredna logistika in digitalna preobrazba pristanišč | Actual I.T.

Pristaniške skupnosti predstavljajo kritično logistično infrastrukturo držav. Preko pristanišč se namreč pretakajo veliki blagovni, finančni, človeški in informacijski tokovi. Zato morajo biti ustrezno upravljana in varovana. Tu pa na sceno stopa tudi slovensko znanje.

Danes si težko zamislimo, da bi sodobna pristanišča, od katerih so v številnih državah dobesedno odvisna lokalna gospodarstva, poslovala brez informacijskega sistema. Pristaniški informacijski sistemi so vozlišča številnih informacij, zato je treba najprej poskrbeti za odlično integracijo z vsemi aplikacijami, podatki in storitvami.

Morda niste vedeli, a specializiranega ponudnika pristaniških informacijskih sistemov imamo tudi pri nas - slovenska družba Actual I.T., ki je del italijanske skupine DBA. Actual I.T. je močno prisotna na področju pomorske in pristaniške dejavnosti, saj različne IKT-rešitve zagotavlja več kot 14 pristaniškim sistemom ali upravljavcem pristaniških terminalov v Jadranskem, Sredozemskem in Kaspijskem ter Črnemu morju. Kot pravijo v podjetju, je njihova programska rešitev Port-Line v zadnjih petih letih doživela pomemben preboj v vseh večjih omenjenih pristaniških sistemih.

 

Port Varna BG, Foto: RosenDonev

Zagotavljanje neprekinjenega poslovanja

V 21. stoletju velika pristanišča praktično ne mirujejo, v njih se stalno nekaj dogaja. So pravzaprav eno izmed okolij, kjer je zagotavljanje neprekinjenega poslovanja imperativ. Tako z vidika strojne kot programske infrastrukture. Kibernetska varnost je prav tako izjemnega pomena za neprekinjeno poslovanje pristanišča. V zadnjem času smo priča povečanju kibernetskih napadov na ladjarje in logistične operaterje, kar je očiten pokazatelj, kako velik pomen imajo pristanišča v sodobni družbi. Naj omenimo le najbolj razvpite primere, kot so Maersk (2017), COSCO (2018), TQL (2020), Mediterranean Shipping Company (2020), CMA CGM (2020), ki smo jih posredno čutili vsi – bodisi kot zamude v dostavi ali višje cene blaga.

Kako torej zavarovati IT-okolje pristanišča? »Da zagotovimo ustrezen nivo varnosti, mora pristaniški informacijski sistem delovati enotno. Ne bi pogrevali starega reka o najšibkejšem členu, a treba je nasloviti vse vidike kibernetske varnosti in neprekinjenega poslovanja,« je povedal direktor področja Transport&Logistics v družbi Actual I.T. Boštjan Petelin.

Vsi deležniki morajo zato izvesti enake korake, ki so: ocena stanja, ocena vpliva na poslovanje, ocena tveganja, analiza razkoraka ter priprava načrta za zmanjšanje prepoznanih tveganj in odpravo ranljivosti. »Ni pa dovolj, da posamezni del sistema to izvede le zase, saj je vsak posameznik le del skupnega sistema. Ko vsaka organizacija, ki sodeluje v pristaniškem informacijskem sistemu, naredi svojo »domačo nalogo«, se morajo med seboj povezati in na varen in seveda primeren način izmenjati določene varnostne informacije,« dodaja Petelin. Tu seveda lahko nastane težava, saj organizacije ne želijo razkrivati svojih poslovnih skrivnosti oziroma v tem primeru pomanjkljivosti.

 

Za kibernetsko varnost naj skrbi varnostno-operativni center

Podobno kot številna podjetja in organizacije na področju kritične infrastrukture, se tudi vse več pristanišč odloča za varovanje svoje IT-krajine s pomočjo storitev specializiranega ponudnika – t. i. varnostno-operativnega centra (VOC). Naloge VOC v primeru pristaniških skupnosti se delijo na osnovne, kot so nadzor, obveščanje, alarmiranje, poročanje, odzivi na zaznane kibernetske varnostne incidente, ter na specifične, med katere sodijo usklajevanje med deležniki, obdelava in priprava skupnih primerov uporabe, spremljanje trendov kibernetskih groženj s poudarkom na specifikah logistike, povezava z ostalimi pristaniškimi informacijskimi sistemi, povezava z ostalimi logističnimi VOC ter analiza in priprava varnostnih ukrepov za posameznega deležnika.

V Sloveniji je pogosto v uporabi hibridni model sodelovanja, kjer so v ekipe VOC vključeni strokovnjaki posameznih deležnikov, ki imajo globoko poznavanje svojega okolja in izvajajo aktivnosti na svoji opremi, seveda skladno z nalogami in priporočili osrednjega dela VOC. Poleg upravljanja varnostnih informacij in dogodkov ter IT-storitev in zahtevkov v večjih sistemih in ob večjem številu aktivnosti postaja nepogrešljivi del VOC tudi sistem za avtomatizacijo in orkestracijo odzivov na varnostne dogodke.

»Le s celovitim varnostnim sistemom, ki se priključi obstoječemu pristaniškemu informacijskemu sistemu, in storitvami VOC lahko zagotovimo stroškovno učinkovito in uspešno kibernetsko obrambo. Seveda pa lahko pristop, ki ga uporabljamo za varovanje pristanišč in druge kritične infrastrukture, posnema katerokoli podjetje in zgradi res močan digitalni oklep, ki ga bodo napadalci težko prebili in bodo raje poiskali lažjo tarčo,« pojasni sinergijske učinke sodelovanja več specialističnih ekip izvršni direktor skupine Actual I.T. Pavle Jazbec.

Za več informacij nam pišite na e-naslov info@ntk.si ter se nam pridružite na naših družbenih medijih Facebook, Instagram, Twitter, YouTube in LinkedIn.